środa, 6 lutego 2019

Zajęcia Integracji Sensorycznej.

Od lutego w każdą środę w Przedszkolu odbywać się będą dodatkowe, bezpłatne zajęcia Integracji Sensorycznej. Zajęcia prowadzi Pani Joanna Błaszkiewicz nauczycielka z grupy „Podróżnicy”, która posiada odpowiednie kwalifikacje do prowadzenia tego typu zajęć. Dzieci będą pracować w sześcioosobowych grupach, wykorzystując wszystkie zmysły. Zaplecze metodyczne i praktyczne, które jest przygotowane do pracy z dziećmi pozwoli na integrację zmysłów dzieci, rozwijanie zdobytych umiejętności, wspieranie rozwoju dzieci oraz redukowanie trudności z jakimi borykają się nasze przedszkolaki.
Co to w ogóle jest integracja Sensoryczna? To najczęstsze pytanie zadawane przez Państwa.
Otóż Integracja Sensoryczna (SI) nie jest substytutem rzeczywistej edukacji, może natomiast poprawić uczenie się i sprawić, że będzie ono łatwiejsze. Wiedzę o świecie zyskujemy za pomocą zmysłów na drodze integracji sensorycznej. W każdej chwili do naszego mózgu dociera wiele elementów informacji sensorycznych, pochodzących z każdego miejsca w naszym ciele. Zmysły obejmują nie tylko dotyk, słuch, wzrok, smak i zapach, ale także zmysły układu przedsionkowego i propriocepcji, które odpowiadają za przeciwstawianie się sile grawitacji i odbiór wrażeń pochodzących z każdego rodzaju ruchu, wywołanych zmianą położenia ciała w przestrzeni, a szczególnie głowy. Wszystkie informacje zmysłowe docierające z ciała i z otoczenia są niezwykle ważne dla budowania wiedzy o sobie (swoim ciele, położeniu poszczególnych części ciała) i wiedzy o świecie. W prawidłowym rozwoju dziecka niezwykle ważny jest ruch i bezpośrednie doświadczenia zmysłowe.
Do kogo kierowana jest terapia SI?
Metoda integracji sensorycznej to jedna z ważniejszych metod wykorzystywanych w pracy z dziećmi z problemami w rozwoju. W pierwszej kolejności kierowana jest do dzieci z trudnościami w uczeniu się, ale z powodzeniem można stosować ją w przypadku niepełnosprawności intelektualnej, ruchowej, autyzmu i innych zaburzeń np.
·         umiejętności ruchowych (słaba koordynacja ruchowa, opóźniony rozwój ruchowy, trudności z utrzymaniem równowagi);
·         problemów emocjonalnych (nadmierna wrażliwość, nerwowość, kłopoty z koncentracją uwagi);
·         opóźnionego rozwoju mowy;
·         opanowywania umiejętności szkolnych (problemy dysleksji, dysgrafii, dysortografii, kłopoty z zapamiętywaniem i motywacją do uczenia się);
·         nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD, ADD);
·         nadwrażliwości lub zbyt małej wrażliwości na różne bodźce sensoryczne;
·         nadwrażliwości na ruch (negatywna reakcja na ruch, niepewność grawitacyjna, choroba lokomocyjna)
Może być także wykorzystana jako forma profilaktyki ewentualnych trudności w uczeniu się oraz stymulacja rozwoju dzieci prawidłowo rozwijających się.
Warto podkreślić, że z problemów w zakresie integracji sensorycznej dzieci nie wyrosną. Te problemy będą „rosły” razem z nimi. Dlatego tak ważna jest wczesna interwencja, która wspiera system nerwowy tak, aby mógł on prawidłowo odbierać, interpretować i organizować napływające informacje zmysłowe.
Pierwsze zajęcia już za nami, dzieci z chęcią i zaciekawieniem uczestniczyły w zajęciach. Dlatego warto dopytać się nauczycielek w grupie w jakich godzinach odbywają się zajęcia i w każdą środę pozwolić dziecku w nich uczestniczyć.  











Brak komentarzy:

Prześlij komentarz