Od lutego w każdą środę w
Przedszkolu odbywać się będą dodatkowe, bezpłatne zajęcia Integracji
Sensorycznej. Zajęcia prowadzi Pani Joanna Błaszkiewicz nauczycielka z grupy „Podróżnicy”,
która posiada odpowiednie kwalifikacje do prowadzenia tego typu zajęć. Dzieci
będą pracować w sześcioosobowych grupach, wykorzystując wszystkie zmysły.
Zaplecze metodyczne i praktyczne, które jest przygotowane do pracy z dziećmi pozwoli
na integrację zmysłów dzieci, rozwijanie zdobytych umiejętności, wspieranie
rozwoju dzieci oraz redukowanie trudności z jakimi borykają się nasze
przedszkolaki.
Co to w ogóle jest integracja
Sensoryczna? To najczęstsze pytanie zadawane przez Państwa.
Otóż Integracja Sensoryczna
(SI) nie jest substytutem rzeczywistej edukacji, może natomiast poprawić
uczenie się i sprawić, że będzie ono łatwiejsze. Wiedzę
o świecie zyskujemy za pomocą zmysłów na drodze integracji sensorycznej. W
każdej chwili do naszego mózgu dociera wiele elementów informacji
sensorycznych, pochodzących z każdego miejsca w naszym ciele. Zmysły
obejmują nie tylko dotyk, słuch, wzrok, smak i zapach, ale także zmysły układu
przedsionkowego i propriocepcji, które odpowiadają za przeciwstawianie się sile
grawitacji i odbiór wrażeń pochodzących z każdego rodzaju ruchu, wywołanych
zmianą położenia ciała w przestrzeni, a szczególnie głowy. Wszystkie informacje zmysłowe docierające z ciała i z
otoczenia są niezwykle ważne dla budowania wiedzy o sobie (swoim ciele,
położeniu poszczególnych części ciała) i wiedzy o świecie. W prawidłowym
rozwoju dziecka niezwykle ważny jest ruch i bezpośrednie doświadczenia zmysłowe.
Do kogo kierowana jest
terapia SI?
Metoda integracji
sensorycznej to jedna z ważniejszych metod wykorzystywanych w pracy z dziećmi z
problemami w rozwoju. W pierwszej kolejności kierowana jest do dzieci z
trudnościami w uczeniu się, ale z powodzeniem można stosować ją w przypadku
niepełnosprawności intelektualnej, ruchowej, autyzmu i innych zaburzeń np.
·
umiejętności ruchowych (słaba koordynacja ruchowa,
opóźniony rozwój ruchowy, trudności z utrzymaniem równowagi);
·
problemów emocjonalnych (nadmierna wrażliwość,
nerwowość, kłopoty z koncentracją uwagi);
·
opóźnionego rozwoju mowy;
·
opanowywania umiejętności szkolnych (problemy
dysleksji, dysgrafii, dysortografii, kłopoty z zapamiętywaniem i motywacją do
uczenia się);
·
nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD, ADD);
·
nadwrażliwości lub zbyt małej wrażliwości na różne
bodźce sensoryczne;
·
nadwrażliwości na ruch (negatywna reakcja na ruch,
niepewność grawitacyjna, choroba lokomocyjna)
Może być także
wykorzystana jako forma profilaktyki ewentualnych trudności w uczeniu się oraz
stymulacja rozwoju dzieci prawidłowo rozwijających się.
Warto podkreślić, że z problemów w zakresie integracji sensorycznej dzieci nie wyrosną. Te problemy będą „rosły” razem z nimi. Dlatego tak ważna jest wczesna interwencja, która wspiera system nerwowy tak, aby mógł on prawidłowo odbierać, interpretować i organizować napływające informacje zmysłowe.
Warto podkreślić, że z problemów w zakresie integracji sensorycznej dzieci nie wyrosną. Te problemy będą „rosły” razem z nimi. Dlatego tak ważna jest wczesna interwencja, która wspiera system nerwowy tak, aby mógł on prawidłowo odbierać, interpretować i organizować napływające informacje zmysłowe.
Pierwsze zajęcia już za
nami, dzieci z chęcią i zaciekawieniem uczestniczyły w zajęciach. Dlatego warto
dopytać się nauczycielek w grupie w jakich godzinach odbywają się zajęcia i w
każdą środę pozwolić dziecku w nich uczestniczyć.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz